Toggle

JAGUAR ALL WHEEL DRIVE: GEAVANCEERD EN VEILIG

Het All Wheel Drive-systeem (AWD) van Jaguar, beschikbaar op alle modellen, combineert de wendbaarheid en het karakter van achterwielaandrijving (RWD) met de extra veiligheid en tractie van AWD. Daarmee biedt het systeem een ideale combinatie van rijplezier en veiligheid.

Onder normale rijomstandigheden gedraagt een Jaguar met AWD zich vooral als een achterwielaangedreven auto, met een directe handling, communicatieve rijeigenschappen en een aangename balans. Maar op uitdagende wegen, of wanneer u stevig accelereert op een ondergrond met weinig grip, zal het systeem op subtiele wijze een deel van het aandrijfkoppel naar de voorwielen verplaatsen. Hierdoor beschikt de auto onder alle omstandigheden over de optimale tractie om u vlot en in alle comfort op uw bestemming te brengen.

Onder normale rijomstandigheden gaat nagenoeg al het aandrijfkoppel naar de achterwielen om Jaguar’s fameuze wendbaarheid en handling te bieden. Op gladde ondergrond, zoals gras en sneeuw, kan het aandrijfkoppel gelijk over de voor- en achterwielen worden verdeeld, ten behoeve van maximale tractie. In extreme omstandigheden waarbij alleen de voorwielen grip hebben, kan voor optimale grip tot nagenoeg 100 percent van het aandrijfkoppel naar de voorwielen worden gestuurd.

Jaguar’s AWD-systeem maakt gebruik van een tussenbak achter de achttraps automatische transmissie. Deze zorgt voor de juiste verdeling van het aandrijfkoppel over de voor- en achterwielen. Om ervoor te zorgen dat de auto het kenmerkende, dynamische Jaguar rijgedrag behoudt, is de tussenbak voorzien van een elektromechanisch geactiveerde meervoudige plaatkoppeling met een actuator om hydraulische druk op te bouwen. Deze druk wordt snel en nauwkeurig geregeld, zodat precies zoveel kracht wordt opgebouwd als vereist is om de optimale hoeveelheid aandrijfkoppel naar de voorwielen te sturen.

Anders dan systemen die achteraf op wielspin reageren, gebruikt de voorspellende software van Jaguar's Intelligent Driveline Dynamics (IDD) sensoren die de commando's van gaspedaal en besturing meten, zodat het systeem kan anticiperen op naderende wielspin. IDD coördineert deze inputsignalen en vergelijkt ze met de respons van motor, transmissie en traction control-systemen om te berekenen hoeveel tractie er beschikbaar is. Vervolgens verdeelt het systeem de benodigde hoeveelheid aandrijfkoppel om verlies van grip te voorkomen. Bij Jaguar AWD neemt de overgang van RWD naar AWD slechts 165 milliseconden in beslag. Wanneer de auto rijdt, duurt dit zelfs maar 100 milliseconden.

Het resultaat is een rijgedrag dat het karakter van een achterwielaangedreven auto combineert met de capaciteiten van AWD, wat zorgt voor toonaangevende niveaus van prestaties en controle, ongeacht de condities van de weg.