Toggle

Jaguar eert legendarische XK120 met Jaguar F-type Rallyauto

Om te vieren dat Jaguar al zeventig jaar sportauto’s produceert, bouwde het twee F-TYPE Convertible rallyauto’s. De rallyauto’s delen designelementen van de F-TYPE Chequered Flag Limited Edition.

De unieke F-TYPE rallyauto’s zijn ook een eerbetoon aan de legendarische Jaguar XK 120 – geïntroduceerd in 1948 – met het kenteken ‘NUB 120’. In die auto won coureur Ian Appleyard in de vroege jaren vijftig onder meer de Tulpenrally en de RAC Rally. Ook reed Appleyard met de Jaguar drie achtereenvolgende Coupes des Alpes zonder een enkel strafpunt op te lopen.

Beide F-TYPE Convertible rallyauto’s zijn voorzien van de 2.0 liter Ingenium-motor met 221 kW (300 pk) vermogen en volgens het strenge FIA-reglement opgebouwd. Onder supervisie van Jaguar Design en Engineering kregen beide auto’s gegroefde remschijven en een verbeterde wielophanging. Ook zijn een rolkooi, kuipstoelen met zespuntsgordels, verstralers en een brandblusinstallatie gemonteerd.

Ian Callum, Jaguar Director of Design, zegt: “The opportunity to design a rally car doesn’t come along very often so I was fascinated to see how we could take our modern day sports car to a similar character. These models are a fitting tribute to the XK 120 and all the great Jaguar sports cars since its reveal 70 years ago, including the latest F-TYPE Chequered Flag Limited Edition.”

De aandrijflijn en wielophanging van de Jaguar F-TYPE rallyauto’s zijn op diverse punten verder verbeterd. Dankzij de gegroefde remschijven, remklauwen met vier zuigers, met de hand gebouwde competitieschokdempers en zachtere veren kunnen de auto’s voluit over zware rallyproeven snellen. En dankzij speciale, drievoudig verstelbare dempers zijn de rallyauto’s voor uiteenlopende terreinen af te stellen. Met de hydraulische handrem, limited slip-differentieel, speciale rallywielen en gravelbanden kan de F-TYPE elke haarspeldbocht in het terrein aan.

De speciale Jaguars F-TYPE hebben al uitgebreid laten zien wat zij kunnen op het Walters Arena rallyparcours in Zuid-Wales. Jaguar demonstreert de F-TYPE rallyauto’s de komende maanden ook tijdens diverse Jaguar-evenementen.

De Jaguar F-TYPE rallyauto’s delen diverse designelementen met de nieuwe F-TYPE Chequered Flag Limited Edition. Die is voorzien van unieke Gloss Black 20-inch-wielen met een Diamond Turned-afwerking en een contrasterend zwart gespoten dak voor de Coupé-versie. Verder is de F-TYPE Chequered Flag Limited Edition uitgerust met Performance-stoelen, die bekleed zijn met Ebony Windsor-leder en voorzien van Chequered Flag-logo’s in reliëf in de hoofdsteunen, en een middenconsole met Dark Brushed Aluminium-afwerking. Prijzen van de Jaguar F-TYPE Chequered Flag Limited Edition zijn nog niet bekend.

Historie
Jaguar-oprichter Sir William Lyons onthulde de Jaguar XK 120 op de Londense Earls Court Motorshow in 1948. Het was destijds de snelste productieauto ter wereld. Zijn aansprekende lijnenspel, vloeiende spatborden en design maakte het publiek razend enthousiast.

De Jaguar XK 120 was zowel op de weg als op het circuit succesvol. Ian Appleyard en zijn vrouw Pat, de dochter van oprichter Sir William Lyons, legden de loodzware Coupe des Alpes vanaf 1950 drie achtereenvolgende jaren met de Jaguar XK 120 zonder strafpunten af. Voor hun bijzondere prestaties kregen zij de begeerde Coupe d’Or (de gouden bokaal voor deelnemers die in drie opeenvolgende edities van de rally geen enkel strafpunt hadden opgelopen). In 1951 wonnen de Appleyards en hun XK 120 ook de loodzware Tulpenrally – die door geheel Europa voerde – en de Britse RAC Rally.

Geïnspireerd door de resultaten op Le Mans in 1950, investeerde Jaguar veel in zijn raceprogramma. In 1951 won de nieuwe Jaguar C-type direct de 24-uursrace van Le Mans. De aerodynamicaspecialist Malcolm Sayer was verantwoordelijk voor het gestroomlijnde ontwerp van de Jaguar C-type. De C-type, door velen beschouwd als mooiste auto ter wereld, was de eerste auto die met een gemiddelde snelheid boven de 160 km/uur Le Mans won.

Twee jaar later had Jaguar met de C-type opnieuw succes, mede dankzij het gebruik van schijfremmen – waarmee Jaguar een primeur had. Kort daarop domineerde zijn opvolger, de Jaguar D-type, de race op Le Mans. Vanaf 1955 won de Jaguar D-type drie keer op rij de 24-uursrace op het Franse circuit. De D-type was revolutionair door zijn zelfdragende constructie, geïnspireerd op techniek uit de luchtvaartindustrie. Veel techniek, zoals de schijfremmen en de motor, kwam van de Jaguar C-type.

Later in het decennium zorgden restricties voor de cilinderinhoud voor een einde aan de dominantie op Le Mans. Het merk besloot zich weer uitsluitend te richten op straatauto’s. In 1961 onthulde Jaguar de E-type. Met zijn ranke, zelfdragende carrosserie, lange motorkap en sportieve 3.8 liter zescilinder lijnmotor was de Jaguar E-type drie generaties lang een uiterst begeerlijke sportauto. Jaguar Special Operations liet onlangs de E-type terugkeren als elektrische auto: de E-type Zero.

Midden jaren zeventig verscheen de Jaguar XJ-S. Tom Walkinshaw Racing (TWR) won met de XJ-S in 1984 het Europees Toerwagenkampioenschap. Jaguar verkocht in 21 jaar tijd meer dan 100.000 exemplaren van de XJ-S. In 1992 presenteerde Jaguar de XJ220, toentertijd – net als de XK 120 – de snelste productieauto ter wereld. Vier jaar later volgde de Jaguar XK8; de bestverkochte sportauto van Jaguar van het decennium.

In 2005 en 2006 verschenen de aluminium XK en XKE, ontworpen door Jaguars designer Ian Callum en in 2012 verscheen de Jaguar F-TYPE. De ultieme Jaguar-sportauto is de spirituele opvolger van de E-type, met zijn ongekend uitgebalanceerde design, opwindende prestaties en uitstekende dynamiek.

Het elegante design en dynamische prestaties maken de auto’s van Jaguar al meer dan tachtig jaar wereldwijd geliefd. Tegenwoordig belichaamt Jaguar de Art of Performance met de succesvolle en meermaals onderscheiden sedans XE, XF en XJ, de F-TYPE sportauto, de Jaguar F-Pace – de snelst verkopende Jaguar aller tijden – en de nieuwe compacte SUV E-PACE en elektrische I-Pace, de volledig elektrische SUV die Jaguar een van de pioniers van elektrisch rijden maakt.