Toggle

Jaguar Vision Gran Turismo SV

Een topsnelheid van 410 km/h, een aërodynamisch ontwerp dat tot in perfectie is verfijnd en racewinnende aandrijftechnologie – dat is de nieuwe Jaguar Vision Gran Turismo SV. Het is een volledig nieuwe, virtuele raceauto die ontworpen is voor het computerspel Gran Turismo en als designstudie op ware grootte is gebouwd.

De in oktober 2019 onthulde Jaguar Vision Gran Turismo Coupé – de eerste volledig elektrische sportauto van Jaguar die voor het wereldwijd zeer populaire computergame Gran Turismo ontwikkeld werd – is bijzonder succesvol en trekt met zijn radicale ontwerp, volledig op de berijder gerichte interieur en sublieme rijeigenschappen de aandacht van vele gamers. De Jaguar Vision GT SV is een verdere ontwikkeling van dit concept, waarbij feedback van gamers uitgebreid werd geanalyseerd. De Vision GT SV is tevens een eerbetoon aan zijn illustere voorgangers. Dat is niet alleen te zien aan de talloze designdetails die daaraan refereren, maar ook aan de bestickering, die verwijst naar memorabele momenten in de racehistorie van Jaguar, zoals het Le Mans-debuut van de legendarische C-type in 1951 en D-type in 1954.

Ontworpen door experts

Onder de gestroomlijnde, lichtgewicht composiet carrosserie liggen vier elektromotoren die ontworpen zijn door Jaguar Racing en Jaguar SV. Het gecombineerde vermogen en koppel bedraagt 1.400 kW (1.903 pk) en 3.360 Nm. De acceleratie van 0-96 km/h vergt slechts 1,65 seconden geduld, terwijl een topsnelheid van 410 km/h kan worden bereikt.

Het elegante silhouet van de driemotorige Jaguar Vision GT Coupé is te herkennen in het ontwerp van de nieuwe Vision GT SV, inclusief de vorm van de spatborden die geïnspireerd is door die van de C-type en D-type. Ondanks de toevoeging van een extra elektromotor op de vooras is de wielbasis van de Vision GT SV ongewijzigd gebleven. Met een lengte van 5.540 mm is Vision GT SV wel 861 mm langer, wat volledig op het conto komt van de aërodynamische verbeteringen. Om nog meer neerwaartse druk te creëren, is een nieuwe frontsplitter en een uitklapbare achterspoiler ontworpen. Nieuwe luchtopeningen aan de voorzijde zorgen voor minder turbulentie rond de voorwielen. Hierbij helpen ook de luchtopeningen in de voorste wielkasten. De volledig vlakke bodemplaat – tevens voorzien van een ‘kiel’ achter de vooras voor extra stabiliteit op hoge snelheden – zorgt samen met een grote venturi aan de achterzijde voor een versnelde luchtstroom onder de auto. Daarmee wordt onderdruk gecreëerd waarmee de auto in feite naar beneden wordt gezogen.

De uitklapbare achterspoiler is de meest effectieve aërodynamische voorziening die voor de Jaguar Vision GT SV is ontwikkeld. De vleugel is ontworpen als integraal onderdeel van de carrosserie, die daarbij op fraaie wijze samensmelt met de achterspatborden. Afhankelijk van de snelheid komen twee beweegbare delen automatisch omhoog om extra downforce te leveren. Zodra die niet meer nodig is, klappen ze weer in om de luchtweerstand te verminderen. Als gevolg hiervan heeft de Jaguar Vision GT SV een voor een raceauto opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,398, terwijl de vleugel ook 483 kg aan neerwaartse druk levert bij een snelheid van 322 km/h.

Elektrische performance

Het bijzondere aandrijfsysteem van de Vision GT SV met vier elektromotoren is ontwikkeld door de technici van Jaguar Racing. Zij hebben al hun kennis en ervaring van zes achtereenvolgende Formule E-seizoenen toegepast. Behalve de toevoeging van een tweede elektromotor van 300 kW (407 pk) op de vooras, is ook het temperatuurmanagement van de Vision GT SV verbeterd om het hoofd te bieden aan de hogere belastingen, aanhoudende hoge snelheden en extreme acceleraties tijdens een langeafstandsrace.

Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor en een eigen 1-trapstransmissie. Die is niet alleen extra sterk gemaakt om het extreem hoge koppel te kunnen weerstaan, maar ook extra licht en met minimale inwendige wrijving voor maximale efficiency, om zodoende een topsnelheid van 410 km/h mogelijk te maken. Verder biedt deze configuratie met een elektromotor per wiel oneindige mogelijkheden op het gebied van koppelverdeling. Het markeert een grote stap ten aanzien van torque vectoring en staat garant voor nog meer tractie, wendbaarheid en controle. De elektromotoren worden gevoed door een ultramoderne lithium-ionbatterij, die laag in de bodem van de ultrasterke carrosseriestructuur is ondergebracht. Deze uitgekiende plaatsing resulteert ook in een zeer laag zwaartepunt en een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling.

Het temperatuurmanagement is verbeterd dankzij een extra koelcircuit met vloeibare stikstof. Hiermee kan de batterij langer zijn maximale vermogen leveren binnen het ideale temperatuurbereik. De stikstofkoeling is ook gekoppeld aan de boost-knop, om ervoor te zorgen dat de temperatuur van de batterij zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden binnen de grenzen blijft.

Ultieme virtuele rijervaring

De unieke soundscape van de aandrijflijn, die zo fundamenteel is voor de rijervaring van de Jaguar Vision GT Coupé, is verder verbeterd voor de Vision GT SV. Het doelgerichte en onderscheidende geluid weerspiegelt het toegenomen vermogen en koppel ten opzichte van de Vision GT Coupé. Het authentieke, futuristische Jaguar geluid bouwt op tot het maximum van 40.000 toeren per minuut en vertaalt het ware race-DNA van de Vision GT SV.

De ongeëvenaarde rijervaring wordt verder versterkt door het typerende race-interieur met alle instrumenten en de qua weerstand perfect aanvoelende bedieningselementen op de ideale positie. In de cockpit is elk onderdeel met absolute precisie vervaardigd van geavanceerde lichtgewichtmaterialen, waaronder de nieuwe TYPEFIBRE-stoffen voor de twee fraai gevormde composietstoelen. TYPEFIBRE is een innovatief, hoogwaardig materiaal dat door Jaguar is ontwikkeld als lichter alternatief voor leder, met uitstekend comfort en dito duurzaamheid. De TYPEFIBRE-stoffen worden door Jaguar Racing getest in de Jaguar I-TYPE 5 tijdens het zevende seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap.