Toggle

Zesde zintuig van Jaguar Land Rover: minder ongevallen

- Hightech uit verschillende disciplines om bestuurder te controleren

- Sensoren meten hersengolven, hartslag en ademhaling, waarschuwen indien nodig

- Bediening: sneller, efficiënter, veiliger met vooruitziend touchscreen, haptisch pedaal

Toekomstige Jaguars en Land Rovers worden nog veiliger door de toevoeging van een ‘zesde zintuig’. Het Sixth Sense-project omvat technologieën die de hersenactiviteit, de ademhaling en de hartslag meten. Als op basis daarvan verminderde concentratie en dus gevaar dreigt, wordt de bestuurder gewaarschuwd. Het doel van het Sixth Sense project is dan ook het verminderen van het aantal ongevallen.

‘Sixth Sense’ maakt gebruik van hightech uit disciplines als sport, geneeskunde en lucht- en ruimtevaart. Een belangrijk onderdeel is onderzoek naar de mogelijkheden om de hersengolven van de bestuurder in de auto te volgen. Hiervoor wordt een technologie van NASA ingezet. In het stuur zijn sensoren aangebracht. Deze pikken via de handen hersengolven op. Als de frequentie daarvan wijst op verminderde concentratie of slaperigheid, kan de bestuurder worden gewaarschuwd door onder meer visuele en/of akoestische signalen, maar ook door een trilling in het gaspedaal.

Hoe fit is de bestuurder?

Om te meten hoe fit de bestuurder is, onderzoekt Jaguar Land Rover sensortechnologie uit de medische wetenschap. Sensoren in de stoel detecteren vibraties uit de hartslag en ademhaling. Hierdoor kunnen naast acute problemen ook bijvoorbeeld verhoogde stressniveaus worden opgemerkt. Dit is van extra groot belang bij autonoom rijdende auto’s. Er zijn namelijk situaties dat zelfs autonome voertuigen de controle aan de bestuurder (moeten) teruggeven. Met deze technologie is snel vast te stellen of dat veilig kan gebeuren. Bij verhoogde stressniveaus kunnen de ambianceverlichting, het audiosysteem en de airconditioning een ‘ontspannen’ instelling aannemen.

Een vooruitziende blik

Om de snelheid en de efficiency van de bedieningsorganen verder te verbeteren, ontwikkelt Jaguar Land Rover ‘Mid-Air Touch’. Een ‘voorspellend’ touchscreen speelt daarbij de hoofdrol. De bewegingen van de bestuurder richting dit scherm worden door camera’s gevolgd. Zo valt te voorspellen wat de bestuurder wil bedienen. Ruim voordat hij/zij het scherm aanraakt, wordt het commando al uitgevoerd. Ultrasone sensoren zorgen voor ‘bevestiging’ door bijvoorbeeld een ‘tikje’ tegen of een trilling in de vinger. Tests laten zien dat de bediening hierdoor 22% sneller kan verlopen. De tijd waarop de bestuurder op het scherm kijkt, wordt met dezelfde factor verminderd – de ogen blijven dus langer op de weg gericht.

Het haptische pedaal

Een haptisch gaspedaal kan ook bijdragen aan een hoger veiligheidsniveau. Door extra weerstand in het pedaal kan de bestuurder bijvoorbeeld worden gewaarschuwd voor het feit dat hij de snelheidslimiet dreigt te overschrijden. En een trilling in het pedaal bij filerijden kan waarschuwen voor het te dicht naderen van de voorligger. Het haptische pedaal kan ook bijdragen aan het verminderen van het aantal visuele en akoestische waarschuwingen. Jaguar Land Rover onderzoekt dit ook om vast te stellen of de bestuurder hiermee betere en snellere beslissingen neemt.